Muzykę XX wieku cechuje pluralizm stylistyczny. Z jednej strony mamy do czynienia z odwrotem od romantyzmu, którego wyznacznikiem jest między innymi poleganie na racjonalnej analizie i organizacji materiału muzycznego w ramach muzyki dwunastotonowej. Z drugiej zaś strony charakterystyczne dla kompozycji tego okresu są najróżniejsze przejawy wrażliwości, budzące skojarzenia z francuskim malarstwem impresjonistycznym. Elementem wspólnym jest rezygnacja z patosu i przytłaczającej estetyki romantyzmu, nie eliminująca jednak ładunku uczuciowego utworu muzycznego. Charyzmatyczny dyrygent Sylvain Cambreling i prof. Joshard Daus, dyrektor artystyczny EUROPEJSKIEJ AKADEMII CHÓRALNEJ (ECA) są autorami wspólnego projektu, który obejmuje całe spektrum najwspanialszych utworów francuskiej i niemieckiej muzyki chóralnej ostatniego stulecia: dzieła Ravela, Hindemitha, Poulenca, Schönberga i kompozycje własne młodego Cambrelinga, śpiewane a capella przez europejskie młode talenty.
W niedzielny wieczór 7 kwietnia polsko-niemiecka publiczność z Görlitz i Zgorzelca będzie miała okazję wysłuchać niezwykłego utworu "Pokój na ziemi" Schönberga, który w swej warstwie słownej stanowi apel o docenienie wagi porządku społecznego i mówi o ogólnoświatowym pokoju jako utopii, do której jednak warto dążyć.
Muzyka do 3 Fables napisana przez Cambrelinga oraz przepiękne kompozycje Hindemitha do wierszy Rilkego stanowią misterne i zarazem bezcenne klejnoty muzyki niemiecko-francuskiej - tak o wybranych utworach z programu koncertu planowanego w Europejskim Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura - STALAG VIII A mówi prof. Daus.
Sylvain Cambreling już po raz drugi gości w Łużycach i wizyta ta jest kontynuacją ścisłej współpracy, jaka łączy go z EUROPEJSKĄ AKADEMIĄ CHÓRALNĄ w GÖRLITZ. Porywające i barwne widowiska muzyczne sprawiły, że urodzony w 1948 r. w Amiens charyzmatyczny maestro darzony jest na całym świecie wielką estymą. Do lata 2018 r. był on naczelnym dyrektorem muzycznym Opery Państwowej w Stuttgarcie (Opera Roku 2016), od roku 1997 jest pierwszym dyrygentem gościnnym Klangforum w Wiedniu, a od roku 2010 także dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Yomiuri Nippon w Tokio. Z początkiem sezonu 2018/2019 Sylvain Cambreling objął dyrygenturę Orkiestry Symfoników Hamburskich, z ECA jako stałym chórem towarzyszącym. Po uwieńczonych ogromnym sukcesem dużych produkcjach w mieście Hanzy Francuz nie kryje radości, że tym razem ma możliwość poprowadzenia w chóru w bardziej kameralnej atmosferze. I tak w pierwszy kwietniowy weekend udziałem słuchaczy stanie się absolutnie unikalne i wyjątkowe wydarzenie artystyczne. Zostanie ono zaprezentowane w wypróbowanej już przez ECA formule "koncertu mówionego". Formuła ta została opracowana przez dyrygenta Helmutha Rillinga, by zapewnić odbiorcom głębsze zrozumienie muzyki. Konferansjerem koncertów, z tłumaczeniem na język polski, będzie dziennikarz radiowy Rainer Peters, znany ze swoich audycji w Westdeutscher Rundfunk i Südwestrundfunk.
O EUROPEJSKIEJ AKADEMII CHÓRALNEJ GÖRLITZ
EUROPEJSKA AKADEMIA CHÓRALNA została założona w roku 1997 przez profesora Josharda Dausa jako wspólne, międzynarodowe forum muzyczne Uniwersytetu im. Jana Gutenberga w Moguncji i Szkoły Wyższej w Bremie, a od roku 2017 ma swą siedzibę w Görlitz. Jej celem, realizowanym poprzez reprezentujące wysoki poziom artystyczny koncerty, głównie wykonania muzyki chóralno-symfonicznej, wzbogacone brzmieniami i tradycjami chóralnymi typowymi dla starego kontynentu, jest przywrócenie dawnej świetności chóralistyce niemieckiej. ECA jest przede wszystkim kuźnią europejskich młodych talentów, w której teoria ściśle splata się z praktyką w myśl maksymy „learning by doing“ na poziomie mistrzowskim. Koncepcje prof. Dausa wzbudziły zainteresowanie zarówno po stronie władz państwowych, jak i włodarzy miasta Görlitz i innych mecenasów muzyki. Dzięki nim EUROPEJSKA AKADEMIA CHÓRALNA GÖRLITZ urosła do rangi instytucji kultury realizującej na wielu płaszczyznach misję odrodzenia muzyki chóralnej. A wszystko to w Görlitz, miejscu leżącym na szlaku Via Regia, od wieków łączącym Wschód z Zachodem.
Ścisłej współpracy z Symfonikami Hamburskimi – Orkiestrą Laeiszhalle, zainicjowanej jeszcze przez Sir Jeffrey’a Tate, zawdzięcza ECA możliwość rezydowania także poza swoją siedzibą w Görlitz – w hamburskiej Laeiszhalle, jak również występy w Filharmonii nad Łabą. Po objęciu przez Sylvain´a Cambrelinga funkcji dyrektora orkiestry Symfoników Hamburskich ECA zamierza kontynuować swą długoletnią współpracę z tym partnerem.
O dyrektorze artystycznym
Joshard Daus należy do grona najsłynniejszych dyrygentów chóralnych, pod którego batutą występowały liczne chóry i orkiestry o światowej renomie. Jego doświadczenie i kompetencje są dla śpiewaków gwarancją zdobycia najwyższych kwalifikacji. ECA jest jego ukochanym projektem, dla którego uzyskanie nowej siedziby stanowić ma pewne zabezpieczenie na przyszłość.
Daus ukończył w swym rodzinnym Hamburgu Szkołę Muzyczną w klasie prof. Hermanna Rauhe oraz Studium Kapelmistrzowskie pod kierownictwem prof. Brückner-Rüggeberga. W latach 1976 – 1997 sprawował funkcję miejskiego dyrektora muzycznego na terenie Westfalii. Wieść o jego sukcesach artystycznych rozniosła się daleko i w roku 1985 dotarła także na Uniwersytet w Moguncji. W roku 1986 Daus rozpoczął intensywną współpracę z dyrygentem Sergiu Celibidache, której to współpracy zawdzięcza istotne dla swojej dalszej pracy impulsy. Pod kierownictwem Celibidache sprawował on w latach 1990 – 1993 funkcję dyrektora Chóru Filharmoników Monachijskich. Chcąc wcielić w życie swoje ideały dydaktyczne oraz muzyczne założył w roku 1997 EUROPEJSKA AKADEMIĘ CHÓRALNĄ.