NaStyku.pl

Międzynarodowe Dni Messiaena 2020. Mamy program!

Co roku Fundacja Pamięć Edukacja Kultura i polsko-niemieckie stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen podejmują różne wątki historii Stalagu VIIIA.
Międzynarodowe Dni Messiaena
Międzynarodowe Dni Messiaena

Co roku przejmująca kompozycja Oliviera Messiaena „Kwartet na koniec czasu”, staje się punktem wyjścia do wspomnień i rozważań o ludziach, sztuce, świecie. Od czterech lat historia i muzyka układają się w program Międzynarodowych Dni Messiaena. Ich kolejna edycja już 15 stycznia.

Zimno ma barwę niebieską, gorąco czerwoną. A jakiego koloru jest muzyka? Czy ona w ogóle ma kolory? I czy to możliwe, że muzyka komponowana i wykonywana w niewoli zmienia barwy? To właśnie tego typu pytania i poszukiwania odpowiedzi na nie w wypełnią w dużej mierze czwartą edycję Międzynarodowych Dni Messiaena. Tym razem bowiem w centrum zainteresowania znajdzie się synestezja, której doświadczać miał Messiaen i której śladów można dopatrzeć się w „Kwartecie na koniec czasu”, skomponowanym i po raz pierwszy wykonanym podczas pobytu w niewoli. Polsko-niemieckie stowarzyszenie „Meetingpoint Music Messiaen“ od dwunastu lat upamiętnia to obozowe prawykonanie z 15 stycznia 1941 roku, organizując zimowe koncerty, podczas których „Kwartet na koniec czasu” przypomina o tragedii jeńców byłego niemieckiego obozu jenieckiego Stalag VIIIA. Koncerty, które początkowo odbywały się w ogromnym namiocie, ustawianym na skraju lasu porastającego poobozowe pozostałości, od 2015 roku przeniosły się do wnętrza nowoczesnego, multimedialnego „Europejskiego Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura – Meetingpoint Music Messiaen“, nad którym pieczę sprawuje polska Fundacja Pamięć, Edukacja, Kultura. Wraz z otwarciem centrum, styczniowe późnowieczorne koncerty rocznicowe przekształciły się w festiwal Międzynarodowe Dni Messiaena, na którego program składają się wydarzenia muzyczne i spotkania z historią. Wystawy, odczyty, oprowadzenia, warsztaty i koncerty, a wśród nich ten najważniejszy, podczas którego kolejne kwartety złożone z młodych, utalentowanych muzyków z całego świata wykonują przejmujące dzieło Oliviera Messiaena – wszystko to pozwala poznać II wojnę światową z innej niż podręcznikowa strony, dowiedzieć się jak cegiełka po cegiełce budował się zbrodniczy system, posłuchać o mechanizmach wojny, działaniu propagandy, ludzkiej naturze, ale też o ofiarach, ich woli przetrwania i walce o zachowanie człowieczeństwa, godności i normalności w nienormalnych warunkach.

Tak nienormalnych, że w umęczonej głowie wycieńczonego zimnem, głodem i pracą ponad siły człowieka rodzą się łudząco realistyczne wizje pełne kolorów i dźwięków. Anioły, światło, barwy, dźwięki… Czy niezwykle sugestywne apokalityczne obrazy zapisane w „Kwartecie na koniec czasu”, rozpisane na nuty, to efekt synestetycznych zdolności Oliviera Messiaena? To prawda, że kolor muzyki był dla niego najważniejszy, zaraz po rytmie. I że pozostawił po sobie dzieła, w których barwy i dźwięki, obrazy i muzyka przeplatają się z sobą i łączą. Czy jednak na pewno był synestetykiem? Zdania na ten temat są podzielone, ale synestezja to zjawisko ciekawe samo w sobie, dlatego wybrano je na motyw przewodni czwartej edycji Międzynarodowych Dni Messiaena.

Wydarzenia festiwalowe:

Środa, 15 stycznia, Europejskie Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura w Zgorzelcu Koźlicach
godz. 18.00 – Messiaen – Stacje światła /instalacje świetlne Jana Bilika
godz. 19.00 – koncert „Kwartet na koniec czasu” /Sarah Christian, Sebastian Manz, Martin Klett, Julian Steckel

Czwartek, 16 stycznia
godz.14.00 – Odkrycia archeologiczne na terenie byłego obozu jenieckiego Stalag VIII A/ Wykład Pawła Zawadzkiego, Europejskie Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura Koźlice 1, Zgorzelec
godz. 20.00 – BLUE – Dźwięki gry świateł/ Performance do historycznego materiału filmowego z wykorzystaniem syntetyzatora wideo, głosu, organów i live electronic w wykonaniu Franza Danksagmüllera, Anne Michael, Sarah Weinberg, dawna Hochschule für Kirchenmusik (Wyższa Szkoła Muzyki Sakralnej), Langenstraße 37, Görlitz

Piątek, 17 stycznia
godz. 16.00 – Korespondencje/ otwarcie wystawy Steffena Thiemanna w Europejskim Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura
godz. 20.00 – RED – Pierrot w świetle /Schönberg, Foresi/ / Koncert performatywny Ensemble Rubin i Steffena Thiemanna, Apollo Theater Hospitalstraße 2, Görlitz

Sobota, 18 stycznia
godz. 10.00 – Organy słoneczne i szkło artystyczne w Kościele Piotra i Pawła/ Oprowadzanie z Ruth-Andreą Lammert po kościele Piotra i Pawła, Görlitz
godz. 11.00 – Malarstwo i muzyka. Doświadczenia synestezyjne w sztuce ekspresjonizmu Görlitz/ Wykład Kaia Wenzela, Galeria Modernizmu w Kulturhistorisches Museum im Kaisertrutz, Platz des 17. Juni 1, Görlitz
godz. 14.00 – Synestezja jako twórcza technika Messiaena i innych/ Wykład prof. em. dr. Karla Schawelki, Atelier Kremser, Hartmannstraße 4, Görlitz
godz. 15:00 – Wrażenie zmysłowe, metafora czy struktura kompozycji? Kategoria “koloru” w twórczości Oliviera Messiaena/ Wykład prof. dr. Stefana Keyma, Atelier Kremser,
Hartmannstraße 4, Görlitz
godz. 20.00 – YELLOW – Brzmienie światła| Organy słoneczne /Messiaen, Ligeti, Hambraeus, Danksagmüller/ / Koncert z wizualizacjami i performansem w wykonaniu Franza Danksagmüllera z udziałem Jana Bilka, kościół Piotra i Pawła, Görlitz

Niedziela, 19 stycznia
godz. 11.30 – Brunch poetycki/ Brunch literacki i rozmowa z udziałem przedstawicieli sceny kultury Europa-Miasta, Bar/Restauracja Horschel, Untermarkt 1, Görlitz
godz. 16.00 – GREEN – Lustrzane odbicie barwy dźwięku/ Koncert Mirrorstrings w Ehemaliges Ständehaus, Dr.-Kahlbaum-Allee 31, Görlitz

Oprócz wymienionych, w programie Międzynarodowych Dni Messiaena nie zabraknie tradycyjnych oprowadzeń i warsztatów skierowanych szczególnie do młodzieży. Organizatorzy zachęcają też wszystkich do zapoznania się z historią byłego obozu jenieckiego Stalag VIII A, w którym od września 1939 r. do 8 maja 1945 r. więziono i zmuszano do pracy ok. 120 tys. wojskowych jeńców wojennych z różnych krajów. Obozu w Görlitz nie przeżył co dziesiąty więzień.
Informacje o możliwościach dojazdu na poszczególne wydarzenia, cenach biletów, oprowadzeniach, warsztatach: www.pl.messiaen-tage.eu

 

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

fot. Organizator

Spektakl: Kolacja na cztery ręce

Kultura
wtorek, 02 kwietnia 2024, 08:54
Hotel Turyński w Lipsku. Jest rok 1747, przy jednym stole zasiadają wybitni kompozytorzy: Jerzy Fryderyk Haendel oraz Jan Sebastian Bach…Historia, która się nie wydarzyła, ale w teatrze wszystko jest możliwe.

Zobacz również