NaStyku.pl

Belgijski zespół Het Collectief zagra w Zgorzelcu „Kwartet na koniec czasu”

W piątek, 24 września o godz. 17:00 w Europejskim Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura w Zgorzelcu zabrzmi „Kwartet na koniec czasu” Oliviera Messiaena. Koncert wykona belgijski zespół muzyki kameralnej Het Collectief.
Zespół muzyki kameralnej Het Collectief
Zespół muzyki kameralnej Het Collectief

W świecie muzyki Olivier Messiaen jest uważany za outsidera ze względu na swój barwny i rozpoznawalny harmoniczny styl, ale przede wszystkim ze względu na bardzo szczególny sposób, w jaki traktuje pojęcie czasu. Swoją „muzyczną wizję”, utwór „Kwartet na koniec czasu” (Quatuor pour la fin du temps) skomponował oraz po raz pierwszy wykonał w trakcie niewoli w obozie jenieckim Stalag VIIIA, właśnie tutaj, w Görlitz (dzisiejszym Zgorzelcu). Pod wpływem trudnej sytuacji i przerażających warunków w obozie, jako źródło inspiracji wybrał biblijną Apokalipsę. W swoim dziele kompozytor buduje dźwiękowy świat, w którym imponujący archaniołowie, przyozdobieni kolorowymi tęczami, ogłaszają koniec świata, na przemian z hymnami uwielbienia na cześć Chrystusa. Ptakom została przypisana bardzo szczególna, mistyczna rola. Messiaen, oprócz tego, że był kompozytorem, był także znakomitym ornitologiem, uważał ptaki za posłańców Boga i często pozwalał, by ich pieśń odgrywała kluczową rolę w jego muzyce.

Geneza utworu sprawiła, że dzieło Messiaena szybko zdołało podbić serca szerokiej publiczności po wojnie. Również dla zespołu Het Collectief interpretacja „Kwartetu na koniec czasu” to wciąż zapierające dech w piersiach przeżycie. Raz po raz jesteśmy przytłoczeni uniwersalnym, mistycznym przesłaniem, jakie niesie ze sobą dzieło.

Informacje o zespole:

Zespół muzyki kameralnej Het Collectief powstał w 1998 roku w Brukseli. Grupa, w skład której od początku wchodzi doskonale zgrana piątka wybitnych muzyków, stworzyła intrygujące brzmienie dzięki niespotykanemu dotąd połączeniu instrumentów smyczkowych, dętych i fortepianu.

W swoim repertuarze Het Collectief powraca do II Szkoły Wiedeńskiej, czyli do korzeni modernizmu. Bazując na tych solidnych fundamentach, zespół zgłębia kluczowy repertuar dwudziestowieczny, w tym najnowsze trendy eksperymentalne. Grupa zyskuje uznanie również dzięki śmiałemu przenikaniu się kompozycji współczesnych i tradycyjnych oraz dzięki adaptacjom muzyki dawnej.

 

„Quatuor pour la fin du temps” to utwór absolutnie kluczowy w repertuarze zespołu. W styczniu 2022 Het Collectief nagra ten utwór po raz drugi, po pierwszym nagraniu CD w 2008 roku.

 

Thomas Dieltjens, fortepian

Wibert Aerts, skrzypce          

Martijn Vink, wiolonczela     

Julien Hervé, klarnet

Toon Fret, flet

Koncert odbywa się w ramach konferencji zamkniętej pt. „Europejskie narracje II wojny światowej - Obozy jenieckie jako miejsca pamięci w świetle dzisiejszych kontrowersji interpretacyjnych II wojny światowej” organizowanej przez Fundację Pamięć, Edukacja, Kultura.

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc wymagana jest wcześniejsza rezerwacja na adres: warsaw@diplobel.fed.be

Koncert zorganizowany jest przez Ambasadę Królestwa Belgii w Polsce przysparciu belgijskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Współorganizatorami wydarzenia jest Fundacja Pamięć, Edukacja, Kultura ze Zgorzelca oraz stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen e.V. z Görlitz.

Aktualna ocena: 0,0/5
Oceń zdjęcie:
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym jeszcze nie napisaliśmy? Pisz na adres e-mail: lub daj znać nam na Facebooku.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

fot. Organizator

Spektakl: Kolacja na cztery ręce

Kultura
wtorek, 02 kwietnia 2024, 08:54
Hotel Turyński w Lipsku. Jest rok 1747, przy jednym stole zasiadają wybitni kompozytorzy: Jerzy Fryderyk Haendel oraz Jan Sebastian Bach…Historia, która się nie wydarzyła, ale w teatrze wszystko jest możliwe.

Zobacz również